lördag 10 januari 2015

Ett nytt år och nya möjligheter - min väg min övertygelse.

Det nya året börjar med en nystart,
Inte bara för mig men för många andra.

Olika löften som lovas och olika drömmar som ska förverkligas.

För mig började nyåret redan innan tolvslaget.

Jag bytte styrketräningsschema, från ett schema som bygger massa till ett som fokuserar på styrka.

Efter tolvslaget så började ett annat liv, med LCHF igen, fast denna gången skriver jag alla kalorierna med. 
De första sex dagarna tappade jag 3-4 kilo.
Jag skriver och väger allting jag äter nu, 
Den stora grejen med dieter. Är att man fuskar. Till viss del.
Att lyckas med en diet, handlar om ens övertygelse för att det ska funka.
(mer om detta från tidigare inlägg)
 
Byte av schema - Periodisering.
Idén med detta är ganska basic.
För det första anpassar sig kroppen relativt fort till motståndet. Så att byta schema, införa eller ta bort olika övningar, ger bara strategiskt sett fördelar för den tränande.
Att omstrukturera eller som det mer heter på fackspråk, periodisera sin träning betyder så mycket mer än att bara byta övningar för att du är less.
Din kropp blir less också och behöver förnyelse.
På detta sättet så minimerar man också risken för att fastna på en nivå, att man slutar avancera. 

Kroppen vänjer sig fort.
Peroidisering av träning på ca 12 veckor eller tre månader är vettigt, det blir tre perioder varje år. 
Beroende på vilka mål du har med träningen, att prestera för en tävling så måste du också planera i vilken fas du ska vara i om du ska tävla.
Även för en som inte ska tävla är det väldigt viktigt med periodisering.

Fokus på styrketräning
Med fokus på styrketräning finns det olika program man kan använda sig av, beroende på vad ens mål är. Att bygga massa eller att bygga styrka.
Jag kommer skriva mer om olika träningsprogram senare.

Fokus på kondition
Många tror att det är bara att ge sig ut att springa, cykla eller vad man än vill ha bra kondition för, genom att göra det, men även här behövs ett träningsupplägg.

En kombination av de två.
Hur man ska kombinera båda sätten så att man får ett bra resultat. 
Det är svårare än man tror. Man kan alltid kombinera och försöka göra båda sakerna samtidigt, men den ena kommer alltid bli lidande.


Vad vill du veta? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar